SEO in de praktijk
Hoe werkt dat nou eigenlijk, SEO (Search Engine Optimization)? De meeste mensen weten dat het over websites en Google gaat maar daar houdt hun kennis meestal op. Simpel gezegd is het doel, zonder daarvoor te betalen, zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht komen. Omdat ik voor mijn klanten veel teksten schrijf moet ik continu op de hoogte blijven van de criteria die Google hanteert om te beoordelen of een site van hoge kwaliteit is, danwel waardevolle inhoud levert voor de klant die de zoekopdracht heeft ingetoetst. Omdat alles toch online vindbaar is, kan ik hier net zo goed wat SEO tips geven.
Vindbaarheid vroeger en nu
In een ver verleden, toen de helft van de internetgebruikers nog een inbel-modem had, kon je makkelijk valsspelen met zoekopdrachten. De zogenaamde ‘lander pages’ werden bijvoorbeeld vol geplaatst met keywords in dezelfde kleur als de achtergrond, zo dacht de zoekmachine dat er veel relevante informatie te vinden was terwijl de zoekende bijvoorbeeld een advertentie te zien kreeg. Die tijden zijn inmiddels voorbij. Volgens experts zijn er meer dan 250 criteria die Google toepast om te beoordelen of een pagina daadwerkelijk waardevol is als zoekresultaat. Zo is er sinds kort een ‘keyword density’ cijfer, gebaseerd op andere waardevolle pagina’s in hetzelfde onderwerp. Dus er is per onderwerp een perfecte hoeveelheid én spreiding van zoekwoorden in je tekst. Ook wordt spelling en de keuze van synoniemen beoordeeld. We zijn, wat online vindbaarheid betreft, echt in de toekomst beland.
Top 10 tips voor goede vindbaarheid anno 2017
We leven in een tijdperk van lijstjes en ’tops’. De beste 5, de duurste 10. Om toch maar mee te gaan met de hype zet ik hieronder de tien belangrijkste SEO regels van dit moment. Onder het lijstje zal ik een aantal toelichten. Je zult ook zien hoe deze tekst aan die regels voldoet.
- Gebruik alleen Unieke Content
- Gebruik tussenkopjes (header 1,2,etc)
- Baseer je keyword spreiding op concurrentie
- Gebruik veel synoniemen voor je keywords
- Schrijf meer dan 300 woorden in blogposts
- Gebruik interne links
- Refereer aan waardevolle bronnen
- Schrijf een unieke title tag en meta tekst (Yoast)
- Zorg voor een https url met daarin de keywords
- Plaats regelmatig nieuwe content
Zoals je ziet heeft ook deze tekst tussenkopjes. In je tekstverwerker, of dat nu on- of offline is, kan je aangeven of tekst een titel is of normale body (‘paragraph’). De zoekmachine ziet dit ook en interpreteert een goede spreiding van tussenkopjes als een goed georganiseerde tekst. Als ten tweede de keywords een zelfde soort spreiding hebben als die van een populaire website op hetzelfde gebied scoor je nog hoger in de zoekresultaten. Het is dus geen goed idee om jouw zoekwoorden of ’tags’ allemaal op één hoop te gooien aan het begin van je tekst. Een goede vuistregel is dan ook tenminste een keer aan het begin en aan het eind van je tekst alle belangrijke steekwoorden te gebruiken. Niet alle experts onderschrijven het belang van het aantal woorden dat je gebruikt. Ze zijn het er wel over eens dat je tenminste 300 woorden moet schrijven. Alles daarboven is minder belangrijk dan de andere SEO regels.
De waarde van Links en URL’s
Ik zou dit niet in de top 5 SEO regels zetten, maar je links en urls zijn wel een essentieel onderdeel van een bredere SEO strategie. Zorg dat iedere pagina een duidelijke titel heeft die ook in de url (adresbalk van je webbrowser) terugkomt. Als je meerdere producten verkoopt zorg dan dat ieder product een eigen pagina heeft met duidelijke, onderscheidende url.
Unieke Content
Deze SEO regel staat niet voor niets bovenaan in de lijst. Welke bron je ook raadpleegt over SEO, iedereen onderschrijft het belang van unieke content. Er zijn immers voldoende voorbeelden van websites die genadeloos zijn afgestraft omdat ze simpelweg tekst kopieerden van pagina naar pagina, zogenaamde ‘duplicate content’. DOE DIT NIET. Kwaliteit gaat in deze boven kwantiteit.
Ik wil ook SEO advies!
Ben jij ook op zoek naar unieke content om je bedrijf beter vindbaar te maken? Heb je zelf geen zin of geen tijd om eindeloos teksten te schrijven die aan honderden regels moeten voldoen? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Al het bovenstaande heb ik aardig in de vingers. Bovendien geef ik ook advies met betrekking tot SEO- én SEA strategie. Neem dus nu contact op!