Lokaal adverteren anno 2019

Adverteren in Den Haag
That’s Write in Den Haag

Bij de term ‘lokaal adverteren’ denken nog veel mensen aan flyers en huis aan huis bladen. Een advertentie in de lokale krant of een kaartje ophangen bij de supermarkt is helaas niet meer zo effectief als dat vroeger was. Het hedendaagse alternatief is een online advertentie campagne via Google Ads, en dat is veel bereikbaarder dan de meeste mensen denken.

Online marketing niet alleen voor de groten der aarde

Natuurlijk, als je met partijen als bol.com en Coolblue wilt concurreren op nationaal niveau heb je als kleine partij een probleem. De marketingmachines van deze reuzen draaien namelijk op volle toeren. Gelukkig is de veiling van Google Ads ingericht op relevantie. Dat wil zeggen dat wanneer jouw product of dienst lokaal relevanter is, bijvoorbeeld omdat je een winkel hebt, of omdat de reiskosten bepalend zijn in een aankoopbeslissing, je boven de concurrent komt te staan zonder dat je meer hoeft te bieden. Puur op relevantie. Maar is dat dan niet heel duur? Hoor ik je denken. Nee, niet als je de doelgroep goed op orde hebt.

Voldoende bezoekers op je website

Als je genoeg verkeer op je website hebt. En daar op de juiste manier data over verzamelt. Kan je uit de statistieken van Google Analytics opmaken welke klanten voor jou het meest waardevol zijn. Als in jouw sector de concurrentie hoog is, loont het om zo specifiek mogelijk (lokaal) te targeten, en daar kan je heel erg ver mee gaan in Google Ads. Een paar voorbeelden. Voor mijn klanten stel ik de campagnes ondermeer in op basis van leeftijd, geslacht, inkomen, taal, type apparaat, interesses, dag en tijdstip online en, last but not least, woonplaats tot op postcode nauwkeurig!

Tot op 1 kilometer nauwkeurig

Google Ads interface voor locatie targeting
lokaal adverteren

Zoals in het bovenstaande screenshot te zien is, kan je de locatietargeting op verschillende manieren instellen. Als je wilt zelfs op een straal van één kilometer nauwkeurig! Bovendien kan je nog kiezen tussen mensen die zich fysiek binnen de target-regio bevinden of mensen die geïnteresseerd zijn in die regio. Dat weet Google bijvoorbeeld doordat ze vaak naar dingen in de buurt zoeken. Voor kleine ondernemers is dit bijzonder relevant en het is raar dat dit nog niet meer gebruikt wordt. Het is namelijk betrekkelijk makkelijk, en betaalbaar, om in een straal van een paar kilometer rond je bedrijf bovenaan in de zoekresultaten te staan. En als je het goed instelt, worden de advertenties zowel op Google Search als op Google Maps vertoond. Voor een lokale ondernemer is dit een onmisbare tool!

Lokaal adverteren in de regio Den Haag – kom langs bij That’s Write!

Geïnteresseerd geraakt? Neem eens contact op met That’s Write om de mogelijkheden te bespreken. Joost Manger Cats kan je helpen op alle vlakken van online vindbaarheid.